Kim jest lider zespołu? Czy to tylko osoba, która rozdziela zadania w zespole i spija śmietankę, kiedy zespół pracuje dobrze lub bierze na siebie krytykę, jeżeli zespół nie przykłada się odpowiednio do pracy? Oczywiście, tak też jest, jednak lider oznacza znacznie więcej. To osoba, która potrafi zarządzać zespołem, motywować go, ale przede wszystkim, która potrafi być jego częścią, nierozłącznym elementem, a nie kimś, kto stoi obok. Lider powinien mieć wiele cech, niektóre z nich będą naturalne dla lidera, innych będzie musiał się nauczyć…

Predyspozycje a rzeczywistość

Bardzo często konkretne stanowisko obejmujemy dlatego, ponieważ osoby, które nas obserwują, dostrzegają w nas pewne predyspozycje. To właśnie one nierzadko odpowiedzialne są za sukces zawodowy. Jednak predyspozycje w zderzeniu z rzeczywistością nie zawsze są gwarantem sukcesu. Czasem predyspozycje nie są wykorzystywane na taką skale, jak być powinny. Dlatego warto skorzystać ze szkoleń – z jednej strony po to, aby nie zmarnować swojej szansy na rozwój, a z drugiej, aby być po prostu dobrym pracownikiem i cieszyć się zaufaniem zespołu. Usługi rozwojowe oferowane są przez firmy z dużym doświadczaniem. Dzięki temu, każda osoba korzystająca z poszczególnych kursów, może  być pewna, że przekazana wiedza oraz ćwiczenia praktyczne, naprawdę przydadzą się w pracy z zespołem.

Główne cechy dobrego lidera

Lider zespołu musi posiąść wiele cech, które pozwolą mu na bycie dobrym liderem. Usługi rozwojowe mogą znacznie w tym pomóc, ale część cech osoba taka powinna już posiadać – na kursach będą one jedynie udoskonalane i rozwijane.

Dla nikogo nie powinno być zaskoczeniem, że lider powinien mieć charyzmę. Lider nie może być człowiekiem smutnym i bezbarwnym. Musi wnosić świeżość do zespołu, poczucie humoru i chęć działania. Charyzmatyczny lider jest autorytetem i przywódca, pozytywnie wpływa na postawy członków zespołu. Usługi rozwojowe, szkolenia z zakresy przywództwa, pomagają w budowaniu silnej pozycji oraz sprawiają, ze możesz budować szacunek swoich współpracowników.

Kolejną ważną, a nawet bardzo ważną cechą lidera jest umiejętność sprawnej i jasnej komunikacji. Przedstawianie i formułowanie jasnych komunikatów prowadzi do sukcesu, a na pewno znacznie skraca do niego drogę. Dobra komunikacja jest potrzebna, aby w zespole nie było żadnych nieporozumień. Owszem, niektórych nie da się wyeliminować, jednak poprzez dobrą komunikację można je znacznie zminimalizować.

A teraz cecha, która dla wielu może być w tym zestawieniu pomyłką. A chodzi o empatię. Wielu powie, że empatia w pracy nie jest najlepszym doradcą oraz cechą, zwłaszcza cechą lidera. To błąd. Lider musi być empatyczny. Lider musi potrafić wejść w skórę swoich pracowników i ich zrozumieć. Tylko dzięki temu będzie mógł idealnie dopasować realny cel do możliwości pracowników. Szukanie rozwiązań, próba wyłapywania najczęściej popełnianych błędów i szukanie możliwości ich rozwiązywania – to właśnie empatia w tym pomaga.

Nie będzie dobrego lidera z osoby, która jest nieodporna na stres. Odporność na wszelkie sytuacje stresowe pozwala niejednokrotnie uratować cały projekt. Po pierwsze, odporność na stres pomaga w zachowaniu własnej równowagi psychicznej. Po drugie sprawia, że nie wypalimy się szybko na konkretnym stanowisku. Po trzecie, jest to bardzo pomocne dla całego zespołu, który w trudnych chwilach oczekuje od swojego lidera wsparcia i pomocy.

Kolejną, bardzo ważną kwestią jest chęć samorozwoju. Dobry lider musi chcieć się rozwijać. W każdym biznesie, w każdej branży i na każdym stanowisku samorozwój jest potrzebny i konieczny. Jednak, jeżeli bierze się odpowiedzialność za innych ludzi i za powodzenie projektów, wiedza tym bardziej powinna być wciąż poszerzana, a kwalifikacje podnoszone. Jeżeli jesteś zainteresowany samorozwojem, jeżeli chcesz podnosić swoje kwalifikacje i stać się naprawdę dobrym liderem zespołu, wyszukaj dobry kurs, który na pewno Ci w tym pomoże.